2009-04-21

Politisk TV-reklam - kan de rödgröna stå emot?

Moderaterna, Folkpartiet och Kristdemokraterna kommer att satsa på TV-reklam inför EU-valet den 7 juni. Centern tvekar, och den rödgröna koalitionen vill helst slippa.

Jag tycker att det vore en trist utveckling om politisk TV-reklam blir ett centralt inslag i partiernas valkampanjer. Politisk TV-reklam riskerar att förytliga den politiska debatten, eftersom reklamens formspråk inte kan förenas med nyanser och fördjupning. Dessutom är det en dyr kampanjform, som gynnar de välbeställda partierna. Och visst känns väl politiskt TV-reklam lite gammalmodigt i dag?

Men om de borgerliga partierna verkligen väljer att satsa på politisk TV-reklam så tror jag att den rödgröna koalitionen på sikt får svårt att avstå. Ett avstående kan innebära att de rödgröna ger en fördel till de borgerliga partierna med avseende på möjligheterna att föra ut sitt valbudskap till väljarna.

Däremot tror jag inte att TV-reklamen kommer att få någon större betydelse för det politiska landskapet. Genom framväxten av nya sociala medier (bloggar, Facebook, Twitter etc) har TV-mediet blivit relativt mindre betydelsefullt — även om det förstås fortfarande är väldigt viktigt.

Mer spännande ur ett kampanjperspektiv är i så fall Socialdemokraternas nya satsning på webbplattformen Mitt S, som just öppnat under parollen Vi blir Sveriges mest öppna parti. På denna plattform erbjuder Socialdemokraterna även icke-partimedlemmar politiskt utrymme och möjlighet att mobilisera för politiska aktiviteter. Arrangemanget har inspirerats av kampanjtekniker från det amerikanska presidentvalet, och kallas för att Våga släppa varumärket.

Vi får väl se hur mycket varumärke Socialdemokraterna till sist vågar släppa, och framför allt hur en sådan teknik fungerar även i en svensk miljö där de partierna är betydligt starkare aktörer i det politiska livet än vad de är i USA.

Jag kommenterar frågan om politisk reklam i TV för TT bl a här.

2 kommentarer:

Viktor sa...

Jag håller inte riktigt med dig Ulf. Jag kan inte riktigt förstå varför en tv-reklam skulle vara ytligare än en annons i en tidning. Att det är två olika former gör troligen att budskapet blir annorlunda, men varför innehållet skulle vara sämre i det ena eller det andra förstår jag faktiskt inte. Det finns lysande exempel på bra politisk tv-reklam, där ju t.ex. Roy Anderssons filmer för Socialdemokraterna är bra exempel. Att det sedan i realiteten kommer att bli bra reklamfilmer, det är jag skeptisk till, men jag vet inte om politiska tidningsannonser de senaste åren skulle vara bättre på den punkten. I senaste valet var det väl bara miljöpartiet som lyckades någorlunda.

Ulf Bjereld sa...

Viktor: Du har rätt i att det finns gott om ytliga budskap även i andra reklamformer än TV, samt i att Roy Anderssons filmer håller en hög kvalitet. Så låt mig ta ett steg tillbaka och hålla frågan öppen huruvida partierna kommer att lyckas producera politisk TV-reklam av en kvalitet sådan att skämskudden inte kommer till användning.